Egykor szebb napokat látott: a Székesfehérvár-Mór-Kisbér-Komárom vasútvonal

Népszerű ajánlatok

(2007. december 26-án Karácsonykor a kisbéri állomáson – fotó:wikipedia)

Az egykor szebb napokat látott Székesfehérvár – Komárom vasútvonal több, mint másfél évszázados. Következőkben visszatekintünk építésére, történetére, közelmúltjára:

A Székesfehérvár-Komárom-vasútvonal a MÁV 5-ös számú nem villamosított, egyvágányú vasútvonala. Az Észak-Dunántúlon található. A 30-as vasútvonalat köti össze a magyarszlovák határral.

Pirossal a Székesfehérvár-Komárom vasútvonal

Története

A SzékesfehérvárKomárom-vasútvonalat a Déli Vasút építette és üzemeltette egészen az első világháború utánig.

Az osztrák Déli Vasút társaság 1860-tól kezdte el magyarországi vonalainak kiépítését, melynek célja Buda és a Dunántúl összekötése volt az adriai Trieszt kikötőjével.

Első vonaluk a mai Székesfehérvár-Komárom közötti vonal volt. Kiindulásnak az Államvasút-Társaság (ÁVT, német rövidítéssel Steg) újszőnyi állomását választották.

Az ÁVT 1854-től kezdve építette ki a Duna jobb partján fekvő vasutat Bécs-Bruck-Győr-Újszőny (ma Komárom) útirányon: Győrt 1855-ben, Újszőnyt 1856-ban érte el a vasút.

A fővonal Budapestig tartó folytatását csak 1884-ben fejezte be a MÁV, amely egyúttal az egész vonalat átvette.

A Déli Vasút az újszőnyi állomástól indulva építette a pályáját Székesfehérvár irányába. A vonal átadására 1860. július 1-jén került sor.

Ez a vonal volt Székesfehérvár első vasútvonala, míg el nem készült a következő évben a Déli Vasút Buda-Kanizsa fővonala.

Az átadástól gőzüzemű vontatás valósult meg 1975-ig. A komáromi fűtőházat már 1967-re átépítették, hogy tudja fogadni a dízelmozdonyokat, de a komáromi pályaudvar helyhiánya miatt ez mégis Székesfehérvárra került.

Ugyanis a komáromi személypályaudvar mellett van a fűtőház,a másik oldalán a Duna folyik a nagymarosi tervezett gát miatti magasított töltéssel. A személypályaudvar előtt helyezkedik el a rendezőpályaudvar.

(a móri vasútállomás – fotó:vasutallomasok.hu)

Itt is a Duna az egyik oldalon, a másik oldalon a Csillag erőd miatt nem lehet bővíteni. A gurító után a vasútvonal dél felé kanyarodik, itt azonban a szőnyi városrész akadályozza a telepítést.

A vasútvonal forgalmának növekedésével többször felmerült, hogy kétvágányúvá fejlesszék, de erre a mai napig nem került sor.

(1943-as menetrend)

Forgalom

A vasútvonalon a személyszállítás 2009. december 13-tól, a 2009/2010. évi menetrendváltástól kezdve szünetelt, 2010. július 4-től indult újra.

2010. július 3-án a vasútvonal megnyitásának 150.-ik évfordulója alkalmából 424-es gőzmozdonnyal vontatott nosztalgiavonat indult Budapestről, Székesfehérváron át Komáromba és vissza.

A vasútvonal szerepe a gazdasági életben

Csémpuszta:

A mezőgazdasági környezetben lévő “túlméretezett”, 4 vágányos vasútállomást azzal lehet megmagyarázni, hogy a Komárom illetve Almásfüzitő felé vezető vasutak deltavágánya előtt azok teherpályaudvarainak korlátozott fogadóképességét bővíti.

A 2003-ban átépítették és visszabontották, az egyetlen átmenő vágány mellett egy rakodó csonka-vágányt hagytak meg.

Nagyigmánd-Bábolna:

Az állomás mellett létesült az 1970-es években a bábolnai kombinátból kivált IKR Termelésfejlesztési és Kereskedelmi Rt., melynek raktáraihoz iparvágányt is építettek.

Az üzembe jelenleg többnyire közúton szállítják a nyersanyagot, nagyobb mértékben csak a közelmúltban épült növényolaj-présüzem kiszolgálása zajlik.

Ászár-Keményítőgyár:

1890-ben alapították meg a Kisbér-füzitői Egyesült Gyár Rt. burgonyakeményítő– és szörpgyárát, amely akkor az Osztrák-Magyar Monarchia legnagyobb ilyen jellegű gyára volt.

A gyárban készített termékek vasúti elszállítására iparvágány csatlakozik a vasútvonalhoz.

Bodajk:

Bodajk és Balinka szénbánya között az 1920-as években bányavasút közlekedett.

Később normál nyomtávú vasutat létesítettek a bányákhoz.

Elsősorban teherforgalom volt a szénbányák bezárásáig, de a bányatelep, illetve Balinka község kiszolgálására személyvonatok is közlekedtek, amik Balinkabányáig Bodajk felsőn és Balinka megállóhelyen is megálltak.

Az állomáson rakodták át a gánti bányából korábban keskeny nyomközű vasúton, később gépkocsikkal szállított bauxitot a nagyvasúti kocsikba.

(a bodajki vasútállomás 2008-ban – fotó:vasutallomasok.hu)

Moha-Rakodó:

Ténylegesen teherpályaudvar, ahol a Kincsesbányán és környékén kitermelt bauxitot szállítják ide és rakják meg a speciális tehervonati kocsikat.

A vasútvonal felújításakor az 1970-es évek közepén az itt lévő íveket kiegyenesítették és ezáltal a vasútállomás átmenő vágányai messzebb kerültek a felvételi épülettől.

(forrás:wikipedia)

(archív kép a székesfehérvári vasútállomásról – fotó:wikipedia)

Még a vasútvonalról:

Székesfehérvár-Komárom-vasútvonal
A Székesfehérvár?Komárom-vasútvonal útvonala
 Vonal: 5
 Hossz: 82 km
 Nyomtávolság: 1435 mm
 Maximális sebesség: 80 km/h
Jelmagyarázat

BSicon KBHFa.svg 0 Komárom
1
BSicon HST.svg 3 Szőny-Déli (m.h.)
BSicon HST.svg 8 Csémpuszta
BSicon BHF.svg 18 NagyigmándBábolna
BSicon HST.svg 3 22 TárkányCsép (m.h.)
BSicon HST.svg 29 Ászár-Keményítőgyár (m.h.)
BSicon HST.svg 31 Ászár (m.h.)
13 (A forgalom szünetel)
BSicon BHF.svg 34 Kisbér
13 (A forgalom szünetel)
BSicon BHF.svg 42 Bakonysárkány
BSicon eHST.svg 48 Sövénykút (m.h.)
BSicon STR+GRZq.svg Komárom-Esztergom – Fejér megye határa
BSicon BHF.svg 53 Mór
Pusztavám felé
BSicon HST.svg 59 Csókakő (m.h.)
Bodajk felé
BSicon BHF.svg 60 Bodajk
BSicon HST.svg 65 Fehérvárcsurgó (m.h.)
Kincsesbánya felé
BSicon BHF.svg 66 Moha-Rakodó
BSicon BHF.svg 71 Moha
BSicon HST.svg 77 Szárazrét (m.h.)
30, 20
BSicon KBHFe.svg 82 Székesfehérvár

 (forrás:wikipedia)

Írj Te először kommentet "Egykor szebb napokat látott: a Székesfehérvár-Mór-Kisbér-Komárom vasútvonal"

Írj kommentet

Az e-mail címed nem kerül publikálásra


*