/Innen indul – Fotó:Nagy Pál/
Foglalkoztunk már a Mór-Pusztavám közötti vasútvonallal. Néhány évtizede még arra is volt terv, hogy összekötnék az Oroszlány-Tatabánya vasútvonallal. Erre jelenleg már nincs esély. Itt mai állapotát is megmutatjuk, két részben.
A Mór-Pusztavám-vasútvonal 12 km hosszú, egyvágányú, nem villamosított vasútvonal az Észak-Dunántúlon. Menetrendi jelzése 5b. Jelenleg sem személy-, sem teherforgalom nincs rajta.
Története
A vasútvonal szén szállítására épült. Az első szakasza a Zacskó és Tsa. Móri Kőszénbánya Rt. iparvágányaként épült ki 1936-ban Mór állomás és a vállalat szénosztályozója (Zacskó-rakodó) között, felváltva az addigi gőzvontatású kisvasutat.
Ezt az iparvágányt előbb az A aknáig, majd 1946-ban a B és C aknáig meghosszabbították.
Pusztavámra 1948-ban ért el a vasút. Két évig csak áruforgalomra használták, majd 1950-ben személyforgalomra is alkalmassá tették. A menetrend szerinti személyszállítás napi három vonatpárral 1950. december 1-jén indult meg.
Tervben volt a vonal folytatása és összekötése a szintén akkoriban épült, 1950. szeptember 1-jén átadott Környe?Oroszlány-vasútvonallal, azonban ez nem valósult meg.
1967. július 1-jével Árkipuszta megállóhely megszűnt, helyette megnyílt Mór-Újtelep megállóhely.
A személyforgalom 1974. október 1-jével szűnt meg az 1968-as közlekedéspolitikai koncepció miatt, a teherforgalma azonban még évtizedekig megmaradt a szénbányák kiszolgálására. Visszaesését a rendszerváltás után a bányászat leépülése hozta.
A pályában károk keletkeztek: bányászati tevékenység miatt a felszín is mozgásba került, ami vágánykivetődést okozott. A lecsökkent teherforgalom miatt nem volt szándék a pálya helyreállítására, ezért az napjainkban járhatatlan. Az utolsó tehervonat 2002-ben közlekedett a vonalon.
A vonal vágányanyaga 48 kg/m-es sínekből áll, hevederes illesztéssel B jelű vasbetonaljakon. Hivatalosan engedélyezett sebessége 10 km/h, tengelyterhelése 20 tonna. Az útátjárókat három helyen is fénysorompó biztosította, amelyből a 81-es főút útátjárójánál található maradt csak meg. Pusztavám állomásépülete áll, viszont lepusztult állapotú. /időközben a 81-es útnál is megszűnt a fénysorompó és felszedték a síneket; a pusztavámi állomásépületet pedig már lebontották, csak a hűlt helyét látni – a szerk./
forrás:wikipedia
Hossz: 12 km
Nyomtávolság: 1435 mm
|
5 Komárom felé | ||||
|
0 | Mór | |||
|
5 Székesfehérvár felé | ||||
|
4 | Mór Sporttelep mh. | |||
|
6 | Sztahanov mh. (egykori Zacskó-rakodó) | |||
|
Mór-Újtelep mh. | ||||
|
8 | Árkipuszta mh. | |||
|
Pusztavám alsó mh. | ||||
|
12 | Pusztavám mh. |
forrás:wikipedia
Jelenlegi állapota már – mint a képek is tanúsítják – siralmas. Sok helyen felszedték a síneket, vagy a sínpárból csak az egyik sín van meg… – Pedig akár még turisztikai célokat is szolgálhatna/szolgálhatott volna, elég sok látnivaló van a környéken. Vagy: a nyomvonalon pl. akár kerékpárutat is lehetne építeni. – a szerk.
Annyit érdemes még hozzátenni, hogy 2019. novemberben a 81-es főutat keresztező szakaszát felszedték – a szerk.
Újabb információ (2023. november) a vasútvonal egy részén már kerékpárút van:
KORÁBBI KÉPEK:
Innen indul: a Móri Vasútállomás
a móri sorompó a Deák F. u. végén
A Dózsa György utca végén, a 81-es út felé
a Dózsa György utca végén, a Kecskehegy felé
a Táncsics Mihály utcában, háttérben az Autóbuszállomás és a Kórház látszik
a Táncsics Mihály utcában, jobbra a Wekerle Szabadidőközpont parkolója
A Széchenyi utca mögött, a Sportpálya felé nézve
A Széchenyi utca mögött, a Bányásztelep felé haladva, jobbra a Kecskehegy
fotók: Nagy Pál 2016. október – 2016. december
Írj Te először kommentet "Volt egyszer, ilyen most: Mór-Pusztavám vasútvonal, 1.rész – KÉPEKKEL"