Kisvasutak is voltak Mór környékén: Bodajk-Balinka-Kisgyón bányavasút

Népszerű ajánlatok

Mór környékén (a Vértesben és a Bakonyban is) – a szénbányászat virágzásának évtizedeiben – több kisvasút volt. Korábban olvashattak itt a Vértesben működött (móri, pusztavámi, oroszlányi) bányavasutakról. De volt ilyen a kisgyóni, balinkai szénmezőn is (ezek már a Bakonyban vannak).

Ez következik most:

Címlapkép:

Füstszekrény tisztítás Kisgyónban, forrás:kisvasut.hu – fotó: Lányi Ernõ, 1972.

1922-ben Kisgyónban megkezdi termelését az első szénbánya.

A kitermelt szén szállítására kisvasút épül, melynek terveit a Kereskedelmi Miniszter 1923-ban hagyja jóvá (97594/V/1923).

Az 1924. február 12-én átadott, 12 kg/fm-es sínekből épült iparvasút a Duna-Száva-Adria Vasúttársaság Bodajk állomásáról indulva Balinka és Bakonycsernye községek határában 15 km hosszan vezet a kisgyóni szénbányákig.

1933-ban a vasút gördülőállománya az alábbi járművekbõl áll:

3 db Mávag 85-ös szerkezetszámú 4 csatlós gőzmozdony (András, Tivadar, Mária-Gitta)

32 db 8 tonnás és 12 db 6 tonnás teherbírású győri gyártású teherkocsi

3 db személykocsi

3 db bányafa szállító kocsi

Ugyanebben az évben a vonalon naponta 12 pár, 9 kocsiból álló tehervonat közlekedik.

1949-ben Balinkán is megkezdődik a szénbányászat.

A kitermelt mennyiség elszállítására a kisvasút teljesítménye kevésnek bizonyul, ezért Bodajk-Balinka-Kisgyón között az Országos Tervhivatal 14 km hosszan normál nyomközű vasút építésére 26 millió forint értékben biztosít fedezetet.

A munkák 1950. április 1-én kezdődnek.

A vonal 1951-ben Balinkáig átadásra kerül, de dacára annak, hogy a földmunkák és a műtárgyak részben Kisgyónig elkészültek, a későbbiekben nem folytatódik, így a kisvasút Balinka és Kisgyón között továbbra is üzemben marad.

A hetvenes évek elején a kisgyóni széntermelés csökken, majd 1972-ben megszűnik.

A feleslegessé vált kisvasutat ez év őszén felszámolják.

Lányi Ernő képei az utolsó évben mutatják be a végnapjait élő kisvasutat.

(képek:http://www.kisvasut.hu/showgallery.php?a=1792&t=&i=18408)

Forrás:

MÁV Központi Irattár

Magyar Nemzeti Levéltár

Lányi Ernő fotói

(Moór Attila, 2015.08.05.)                        /forrás:kisvasut.hu/

A vonal térképe Bodajk és Balinka közt:

http://www.kisvasut.hu/showgallery.php?a=1497&t=&i=15429

Írj Te először kommentet "Kisvasutak is voltak Mór környékén: Bodajk-Balinka-Kisgyón bányavasút"

Írj kommentet

Az e-mail címed nem kerül publikálásra


*