A 81-es főút nap mint nap téma a szűkebb-tágabb térségben. Hol azért, mert régóta várjuk a korszerűsítését (készül a tanulmányterv a legújabb hírek szerint), hol mert baleset történt, vagy „csak” mert fontos útvonal a régióban élőknek, de forgalmas tranzitútvonal is. Hallott már ezzel kapcsolatban az M81-es autóútról?
A 81-es számú főút Székesfehérvártól kiindulva Győrig tart.
Az európai E575-ös főút része. Folytatása Győrtől a 14-es főút, ami az E575 számú útvonal másik része és Szlovákiában Nagymegyer felé halad.
Fekvése
Délkelet-északnyugati irányban szeli át a Dunántúl északi részét. Érinti Fejér megyét, Komárom-Esztergom megyét és Győr-Moson-Sopron megyét.
Székesfehérvár város a geológiai fejlődés által, természetes módon, kijelölt dunántúli útvonalak, a Balaton-Velencei-tó-Budapest irányú tektonikus törésvonal, és a rá merőleges, nagyjából a Győr-Székesfehérvár irányú az úgynevezett Móri-árok találkozási pontján alakult ki.
Az útvonal végig ebben az árokban vezet Kisbérig, ahol a Bakonyalján áttörve éri el A Kisalföld (a Győr-Tatai-teraszvidék a Kisalföld fokozatos elvégződése, kiékelődése keleti irányban, melyet az egykor magasabb szinteken folyó Duna teraszmaradványai jellemeznek) keleti területeit.
A kisalföldi homokpuszta a Duna árterétől délre azzal párhuzamosan Győrtől a Tatai árokig húzódik. Aljzata felső pleisztocén korú kavicstakaró.
Győr és Gönyű között 4-8 méter vastagságú teraszokat képezett. Legszebb foltjuk a Komárom-Győr-Kisbér háromszögben érintetlenül pompázó gyep, amely a Pannon Tájvédelmi Körzet legkeletibb elhelyezkedésű védett területe.
Települések az út mentén
Az egyetlen országos főútvonalunk a 8-as főút, amely nem Budapestről, hanem Székesfehérvárról indul ki.
Ennek pontos helye, ami a városi forgalomban nem tűnik fel, a Vörösmarty tér.
Nevezetes helye a Stop presszó, az „országúti turizmus” nagy forgalmi megállóhelye volt a 60-as 70-es években.
Innen több főútvonal is elágazik: a 63-as főút Szekszárd felé, a 81-es főút pedig Győr felé.
A Vörösmarty tér anno fotó:library.hungaricana.hu
A Palotai úton hagyjuk el a történelmi belvárost. A halastavak déli oldalán a 8-as számú főúton, a keleti oldalán pedig a 81-es számú főúton hagyhatjuk el a várost.
Másfél évtizeddel ezelőtt a belvárost elkerülő utat építettek a 8-as főút kiindulópontjától az M7-es aluljárójáig, ahonnan a 62-es főút indul ki Dunaújváros felé.
Sárkeresztesen megtalálhatjuk egy római település romjait, ami kapcsolatban volt a Dunántúl északi felén lévő római településekkel, az itt elvezető út révén.
A 81-es autóút Mór és Székesfehérvár irányában gyors megközelítési lehetőséget biztosít a lakosság számára.
Söréd a Móri-árok keleti peremén fekszik. Mezőgazdasági jellegű település.
Mór város a Bakony és a Vértes hegység között határt alkotó Móri-árok jelentős települése a Vértes hegység oldalában.
A 81-es főút Mór közelében – Fotó:Útéppark
A móri borvidékhez tartozik Söréddel együtt. A hegység legforgalmasabb gazdasági, kulturális és turisztikai centruma.
A városhoz tartozik Felsődobos is,amely a 12. századtól királyi birtok volt. A megyehatár szélén találjuk, s ez a külterületi lakotthely, majdnem egybe épült Bakonysárkánnyal.
Bakonysárkány
A régi 81-es főút a falun keresztül haladt át és az 1960-as évek végén a modernizált út elkerüli települést, egy utca kivételével. Az út mellett több helyen is találnak vendéglátó helyeket, a megállni, pihenni vágyó utazók.
A kisbéri körforgalom, amelyet 2016. szeptember 15-én adtak át – fotó:kisber.hu
Kisbér város határában ágazik ki a 13-as főút Komárom város felé. A város belterületén egy darabon együtt halad a Pápát Tatabányával összekötő harmadrendű, de jelentős forgalmú közút.
Ászár
Hosszú időn keresztül Kisbér város városrésze volt. A jelenlegi két települést a Székesfehérvár–Komárom-vasútvonal választja szét.
Mezőörs nevét onnan kapta, hogy az avarok által Győr köré épített védelmi gyűrű külső őrállása volt. Ezt valószínűsíti az a tény is, hogy a Székesfehérvárt Győrrel összekötő út mentén található.
Mezőörs, forrás:wikipedia, fotó:”Sóhivatal”
Pér a Kisalföld déli részében a Bakony-ér völgyében található. A táj átmenetet képez a síkság és a Sokorói-dombság között. A településen repülőtér is található a főút mellett.
Pér, repülőtér forrás:wikipedia, fotó: Pintye Dávid
Győrbe a Fehérvári úton haladunk be, melynek a korszerűsítésének második ütemét két évvel ezelőtt fejezték be. A városban másodikként 2006-ban létrehozott körgeometriás csomópont az egyik végpontja a 81-es főútnak.
A közelben lévő teherpályaudvar felett átívelő hídról, melyen az 1-es főút forgalmát vezetik át, a felüljáró alatt a körgeometriás kereszteződéshez lehet eljutni. S nem utolsó szempont, hogy a 14-es számú főút kiindulópontját is innen számítják.
Rövid történet
Az útvonal helyén a római korban egy másik út vezetett Gorsiumból (Tác) a Móri-völgyön át, Arrabona (Győr) illetve Brigetio (Ószőny) irányába.
Jövőbeni tervek
„A 81. számú. és a 14. számú főút tengely kiemelt fejlesztésével, valamint a gönyűi kikötő közúti kapcsolatainak javításával, mint fejlesztési célok nagyon fontosak.
A hosszútávú (2034) tervekben a Székesfehérvár – Győr – Vámosszabadi vonal kiemelt főútként, azaz 2×2 sávos, településeket elkerülő útként szerepel. Ezen az útvonalon már az előkészítés alatt álló hosszú távú (2020) program alapján is jelentős fejlesztéseket terveznek megvalósítani.
Így a Székesfehérvár – Kisbér szakasz négy sávra bővítését, a kisbéri elkerülő szakasz megépítését.
A regionális egyeztetésének eredményeként került a program-tervezetbe a 19-es főút és a 14. számú főutak összeköttetését biztosító útszakasz a Mosoni-Duna-híddal (győri északi elkerülő út I. ütem) együtt ’’.
A 81-es főút egyes szakaszainak rekonstrukciója és fejlesztése az egyes közlekedésfejlesztési projektekkel összefüggő közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról és az eljáró hatóságok kijelöléséről szóló 341/2012. (XII. 6.) kormányrendeletben foglaltak szerint nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűek.
Számos kezdeményezés született már arra, hogy a főutat négysávosra bővítsék.
Készült több nyomvonalterv is, alapvetően két elgondolás mentén: az egyik szerint a Győr-Gönyű kikötő forgalomba kapcsolása érdekében a főút Győrig lenne kiszélesítve, a másik szerint pedig Komáromig. Egyelőre (2017-ig) azonban a kormány önerőből csak a forgalombiztonsági szempontból szükséges burkolatjavításokat végzi el.
2016 novemberében online petíció (https://www.peticiok.com/negysavos_81-est) indult annak érdekében, hogy mihamarabb, az éppen aktuális fejlesztési ciklusban elinduljon a főút négysávosra bővítése.
(forrás:wikipedia)
Érintett települések ITT!
Az M81-es autóútról
Az M81 autóút egy tervezett magyarországi gyorsforgalmi út volt. A 2003-as Országos Területrendezési Terv két nyomvonalváltozatot is tartalmazott.
Az egyik nyomvonal a 81-es főúttal párhuzamosan Székesfehérvár – Kisbér – Győr vonalon; míg a másik a 81-es és a 13-as főúttal párhuzamosan a Székesfehérvár – Kisbér – M1-es autópálya – Komárom vonalon haladt volna.
Az Országos Területrendezési Terv 2008-as felülvizsgálata során módosításokat eszközöltek, és elvetették a nyomvonal-tervezeteket.
Ennek némileg ellentmond, hogy 2008-2009-ben megkezdték a 13-as főút Komáromot délről elkerülő szakaszának építését (131-es főút), amely részben az M81 nyomvonalán halad, bár csupán 2×1 sávval.
Az elkerülő nyugati folytatásának építése – benne az új Duna-híddal – folyamatosan csúszik. Előzetes várakozások szerint a déli szakasz 2011-es átadását követően, 2012-ben indult volna meg; ám jelenleg 2016-ra teszik.
(forrás:wikipedia)
Újabb információ: 2019-ben a Magyar Kormány bejelentette, hogy megvalósíthatósági tanulmány készül a 81-es és 13-as, valamint a 63-as utak négysávosításáról. Ezek leendő elnevezéséről még nincs információnk – a szerk.
Írj Te először kommentet "Mit tud a 81-es főútról, hallott az M81-es autóútról?"