Volt egyszer, ilyen most: Mór-Pusztavám vasútvonal, 1.rész – KÉPEKKEL

Népszerű ajánlatok

/Innen indul – Fotó:Nagy Pál/

Foglalkoztunk már a Mór-Pusztavám közötti vasútvonallal.  Néhány évtizede még arra is volt terv, hogy összekötnék az Oroszlány-Tatabánya vasútvonallal.  Erre jelenleg már nincs esély. Itt mai állapotát is megmutatjuk, két részben.

A Mór-Pusztavám-vasútvonal 12 km hosszú, egyvágányú, nem villamosított vasútvonal az Észak-Dunántúlon. Menetrendi jelzése 5b. Jelenleg sem személy-, sem teherforgalom nincs rajta.

Története

A vasútvonal szén szállítására épült. Az első szakasza a Zacskó és Tsa. Móri Kőszénbánya Rt. iparvágányaként épült ki 1936-ban Mór állomás és a vállalat szénosztályozója (Zacskó-rakodó) között, felváltva az addigi gőzvontatású kisvasutat.

Ezt az iparvágányt előbb az A aknáig, majd 1946-ban a B és C aknáig meghosszabbították.

Pusztavámra 1948-ban ért el a vasút. Két évig csak áruforgalomra használták, majd 1950-ben személyforgalomra is alkalmassá tették. A menetrend szerinti személyszállítás napi három vonatpárral 1950. december 1-jén indult meg.

Tervben volt a vonal folytatása és összekötése a szintén akkoriban épült, 1950. szeptember 1-jén átadott Környe?Oroszlány-vasútvonallal, azonban ez nem valósult meg.

1967. július 1-jével Árkipuszta megállóhely megszűnt, helyette megnyílt Mór-Újtelep megállóhely.

A személyforgalom 1974. október 1-jével szűnt meg az 1968-as közlekedéspolitikai koncepció miatt, a teherforgalma azonban még évtizedekig megmaradt a szénbányák kiszolgálására. Visszaesését a rendszerváltás után a bányászat leépülése hozta.

A pályában károk keletkeztek: bányászati tevékenység miatt a felszín is mozgásba került, ami vágánykivetődést okozott. A lecsökkent teherforgalom miatt nem volt szándék a pálya helyreállítására, ezért az napjainkban járhatatlan. Az utolsó tehervonat 2002-ben közlekedett a vonalon.

A vonal vágányanyaga 48 kg/m-es sínekből áll, hevederes illesztéssel B jelű vasbetonaljakon. Hivatalosan engedélyezett sebessége 10 km/h, tengelyterhelése 20 tonna. Az útátjárókat három helyen is fénysorompó biztosította, amelyből a 81-es főút útátjárójánál található maradt csak meg. Pusztavám állomásépülete áll, viszont lepusztult állapotú.   /időközben a 81-es útnál is megszűnt a fénysorompó és felszedték a síneket; a pusztavámi állomásépületet pedig már lebontották, csak a hűlt helyét látni – a szerk./

forrás:wikipedia

Hossz: 12 km

Nyomtávolság: 1435 mm

5 Komárom felé
0 Mór
5 Székesfehérvár felé
4 Mór Sporttelep mh.
6 Sztahanov mh. (egykori Zacskó-rakodó)
Mór-Újtelep mh.
8 Árkipuszta mh.
Pusztavám alsó mh.
12 Pusztavám mh.

forrás:wikipedia

Jelenlegi állapota már – mint a képek is tanúsítják –  siralmas. Sok helyen felszedték a síneket, vagy a sínpárból csak az egyik sín van meg…  – Pedig akár még turisztikai célokat is szolgálhatna/szolgálhatott volna, elég sok látnivaló van a környéken.  Vagy: a nyomvonalon pl. akár kerékpárutat is lehetne építeni.    –  a szerk.

Annyit érdemes még hozzátenni, hogy 2019. novemberben a 81-es főutat keresztező szakaszát felszedték – a szerk.

Újabb információ (2023. november) a vasútvonal egy részén már kerékpárút van:

Átadták az új kerékpárutat

KORÁBBI KÉPEK:

Innen indul: a Móri Vasútállomás

a móri sorompó a Deák F. u. végén

A Dózsa György utca végén, a  81-es út felé

a Dózsa György utca végén, a Kecskehegy felé

a Táncsics Mihály utcában, háttérben az Autóbuszállomás és a Kórház látszik

a Táncsics Mihály utcában, jobbra a Wekerle Szabadidőközpont parkolója

A Széchenyi utca mögött, a Sportpálya felé nézve

A Széchenyi utca mögött,  a Bányásztelep felé haladva, jobbra a Kecskehegy

fotók: Nagy Pál 2016. október – 2016. december

Írj Te először kommentet "Volt egyszer, ilyen most: Mór-Pusztavám vasútvonal, 1.rész – KÉPEKKEL"

Írj kommentet

Az e-mail címed nem kerül publikálásra


*