Szeret kirándulni? Várja az Országos Kéktúra a Vértesben is! A 3. szakasz

Népszerű ajánlatok

/A Mária-szakadék  –  fotó:wikipedia/

Sokak által ismeretes, hogy az Országos Kéktúra közelünkben, a Vértesben halad át. A gyalogos turisták örömére csaknem 50 km-es, emlékezetes, sok látnivalót, élményt kínáló útvonalon élvezhetjük a természet minden szépségét.

Három részben foglalkozunk a turistaút ezen szakaszával. Következzék a harmadik:

“3. szakasz: Kőhányáspuszta – Várgesztes – Szárliget vasútállomás   (17,6 km, 510 m szintkülönbség)

Kőhányáspusztáról az Oroszlányba tartó S négyzet jelzéssel együtt lépünk ki északnyugat felé a csákvár-környei aszfaltútra. Erről azonban már néhány perc múlva letérünk jobbra, egy északkelet felé vezető gyenge talajútra (az út elején található oszlopon látható a jelzés). Az ösvényen nemsokára az erdős Német-völgybe érkezünk. Itt találjuk a Vérteskozmára vezető K + jelzés indítását.

A mi jelzésünk északnyugat felé fordulva lassan emelkedik a Cseresznyefa-hajtás gyertyános bükkösében. Utunk az Űző-hegy fennsíkszerű tetején szép öreg bükkösben halad, majd leereszkedik – a balról, Oroszlány felől jövő S jelzéssel egyesülve – a Gesztesi várhoz felvezető aszfaltútra. Ezen jobbra, a kék L jelzésen felfelé alig negyedóra alatt elérjük a 14-15. századi gótikus, aránylag jó állapotban megmaradt, illetve felújított várat, amelyben egész évben üzemelő turistaszálló van. Tetejéről igen szép kilátásban gyönyörködhetünk.
A várból leereszkedve lejtős és bokros terepen érünk Várgesztes község főutcájára. A S jelzés a község déli részén levő volt erdészház közelében jobbra letér, és a Bodzás-árkon és Fáni-völgyön át elvezet Szárra. A Vadásztanya Vendéglőben szintén tudunk bélyegezni. Onnan utunkat továbbra is aszfaltúton folytatjuk a falu északi határáig, ahol jobbra tartunk a Mátyás-kút irányába. A szakadékszerű völgyben kétoldalt szép sziklafalak kísérnek minket. Köztük erősen emelkedve, a Vajdatemető szálerdején át gerincútra jutunk. Ez csaknem szintben, előbb északnyugati, majd északkeleti irányba egy épített pihenőhöz visz. Itt a rövid K O jelzés vezet le a völgybe, a jobbra alattunk levő Mátyás-kúthoz, kulcsosházhoz, valamint a mellettünk elhaladó síkvölgyi erdészeti aszfaltúthoz.
Továbbhaladva észak felé erős ereszkedővel, szálerdőben érünk a Mocsár-réthez, ahol a Mór–Oroszlány–Szár P jelzés is halad. Sáros időben az erdészeti út használatát javasoljuk, egészen a Szarvas-kútig. A K jelzés továbbra is észak felé tart. A meredek hegyoldalban balra látjuk a Vörös-lyuk kis üregét, pár perc múlva pedig elérjük a Szarvas-kutat, ahol pihenőt és nyári szállásnak is használható nagyobb esőházat találunk. Keresztezzük a síkvölgyi erdészeti aszfalt utat, és szélesedő ösvényen északnyugat felé emelkedve elérjük a keresztező nyiladékban jövő Csákvár–Tatabánya Z jelzést.
Ezzel egyesülve egy mélyúton jutunk le a Vitányvár romjai alá. A Z jelzés egyenesen megy tovább észak felé, mi pedig a K jelzést jobbra, keleti irányba követve, erősen emelkedő mellékvölgyben felérünk a Vár-hegy gerincére. Innen rövid K L jelzés vezet balra nyugat felé a 14. századi gótikus vár romjának még magasan álló falaihoz.
Visszatérve az országos kékre, előbb lassan ereszkedünk, majd erősen emelkedünk egy délkeleti irányú mélyútban, végül abból balra kilépve egy tetőpontra kapaszkodunk. Innen lassan ereszkedünk lefelé egy szép bükkösben, és egy irtáson átkelve a délkelet felé vezető tatabánya–körtvélyespusztai útra jutunk. De még a puszta elérése előtt északkelet felé balra térünk, és a Mária-szakadékban – a tőle délre vezető Körtvélyespuszta–Csákányospuszta úttal párhuzamosan – ereszkedünk Szárliget felé. Közben többször keresztezzük a szakadék fenekét is, amely nyáron többnyire száraz.
Ez az útszakasz a Vértes egyik legromantikusabb, legfestőibb része. A szakadék mélyén helyenként hatalmas sziklapadok vannak, nagy víz idején szép vízesés is kialakul rajtuk. Ilyenkor viszont nagyon óvatosan közlekedjünk a meredek oldalak amúgy is csúszós, keskeny ösvényein. A szakadék alsó végénél teraszos gyümölcsösbe, majd Csákányospusztára jutunk. A patak hídján túl vezet a talajút a turistaházhoz, végül pár perc múlva az 1-es út mentén levõ étteremhez (a volt Birkacsárda). Innen a Hosszú-hegy mellett vezető gyenge talajúton, a futballpályát jobbról kerülve érünk be Szárligetre. A vasúti felüljárón átkelve a szárligeti vasútállomásra, vértesi kéktúránk végpontjára érkezünk, ahonnan már a Gerecsébe mehetünk tovább.”      /forrás:provertes.hu/

A Pro Vértes Természetvédelmi Közalapítvány összeállítása.

Írj Te először kommentet "Szeret kirándulni? Várja az Országos Kéktúra a Vértesben is! A 3. szakasz"

Írj kommentet

Az e-mail címed nem kerül publikálásra