Amikor vasútvonalat terveztek Mór és Oroszlány között

Népszerű ajánlatok

(Archív kép a 24 óra c. újságból – Fotó:Jusztin Tibor)

Nem is volt olyan rég, amikor – nem először – komolyan felvetődött egy Oroszlány-Mór közötti vasútvonal megépítése.  

Ezzel kapcsolatban a 24 óra (Komárom-Esztergom megyei napilap) 1995. március 20-i számában megjelent cikket idézzük – szöveghűen:

„Több évtizeddel ezelőtt már szó esett az Oroszlányt Pusztavámmal, azon keresztül pedig Mór- Székesfehérvárral való vasúti összeköttetés megteremtéséről. A téma most ismét előkerült. Erről beszélgettünk Barasevich Jenővel, Oroszlány állomásfőnökével.  Keskenynyomközű gazdasági vasút ugyan már üzemelt Oroszlány és Mór között, de az igazi kapcsolatot mégiscsak a nagy vasút jelentette volna.

-Most milyen apropóból került újra a felszínre?

Nemrég néhány önkormányzati vezetővel beszélgetve terelődött a szó a vasútra, ezen belül pedig a régi témára. Mi lenne, ha mégis megépülne a vonal? Merthogy Oroszlány nem egyszerűen végállomás, hanem valósággal a világ vége. Ismerve az ország jövőbeni iparpolitikáját, amely Székesfehérvárt nagy ipari centrummá kívánja fejleszteni, szükségesnek tartottuk, hogy Fehérvár bekapcsolódjék megyénk közlekedésébe. Nosza, fölkerekedtünk és az érintett önkormányzatok polgármestereivel, képviselőivel bejártuk a régi kisvasút nyomvonalát, mint lehetséges nagyvasúti pályát. A szakembereket is meghallgatva az a vélemény alakult ki, az ötlet kivitelezhető.

Miként alakítanák az új vonalat?

-A vasút az elkészült tervek szerint az Anyagellátó Üzem mellett kanyarodna ki Bokod irányába, annak északi határát érintve találkozna a kisbéri mellékvonallal. Ezzel párhuzamosan megszűnne a környei kiágazás, a „túlsó” kecskédi megálló, a pápai vonatok is Oroszlányon át közlekednének. A vágányok a „Gorbacsov-telep” mellett haladva érnék el Pusztavámot, majd Mór nyugati végén csatlakoznának be az állomásba.

-Becslések szerint mennyibe kerülne az új vasút megépítése?

-A megközelítő költségek 8 milliárd forintot tesznek ki, hozzáértők szerint ez nem is sok. A síneket a lehető legrövidebb, 12 km hosszúságban fektetnék le. A tervek 80, illetve 120 km/óra sebességet feltételeznek, szerintünk a nyolcvanas pályasebesség megfelel az igényeknek. Ha ez realizálódik, Oroszlány és Székesfehérvár között 44 perc lesz a menetidő, az eddigi három-négy óra helyett. A tervek a dízel- és a villamosvontatás paramétereit is magukba foglalják, mi természetesen a villamos üzemet tartanánk célszerűnek.

Mennyi idő múlva indulhatna az első vonat közvetlenül Székesfehérvárra?

Az érintett települések képviselői, a tervek aláírói úgy vélik, megfelelő kormányzati hozzáállás, kedvező hitelek fölvételével öt éven belül elkészülhet az új pálya. Persze, mondhatná valaki, hogy miközben a vasútvonalak megszüntetését tartják állandó napirenden, mi új vonalról ábrándozunk. Elkészültek a gazdasági számítások is, amelyek meglepően eredményeket hoztak. Az építkezés költségei számolva a fellendülő teherforgalommal öt éven belül megtérülnének. Föllendítenék a vidék gazdaságát, ami azért is fontos, mert azt szeretnénk, hogy a gyermekeink és az unokáink is itt éljenek tovább. Reméljük, a költségekből az állomás tatarozására is futja.

Thorday”

Forrás: library.hungaricana.hu

Kép az akkori újságcikkről:

 

Fenti vasútvonalnak – jelenlegi ismereteink szerint – kicsi a valószínűsége – a szerk.

 

Írj Te először kommentet "Amikor vasútvonalat terveztek Mór és Oroszlány között"

Írj kommentet

Az e-mail címed nem kerül publikálásra


*